• Årets böcker

    Just nu:

    Läst klart:
    Hägring 38 av Westö
    Rörgast av Theorin
    Flicka försvunnen av Dexter
    Okänt offer av French
    Mike Larssons rymliga hjärta av Lönnaeus
    Det röda skriket av Willis Walker
    Det fördolda av Hjorth/Rosenfeldt
    Och jag läste det var... av Levengood
    Hypnotisören av Kepler
    En sannolik historia av Alvtegen
    Guds starka arm av Larsson
    Caipirinha med döden av Ernestam
    Blodläge av Theorin
    På andra sidan solen av Ernestam
    Gunnar av Hansson
    Idéernas grotta av Somoza
    Alltid hos dig av Ernestam
    När barnet lagt sig av Nyqvist
    Fallet Vincent Franke av Carlsson
    A painted house av Grisham
    Blue lightning av Cleeves
    Drömmen förde dej vilse av Jansson
    Bones to ashes av Reichs
    Trettiotre tänder av Cotterill
    ...och döda ligger ner av Willis Walker
    Boktjuven av Zusak
    61 hours av Child
    Storm över Frankrike av Nemirovsky
    Fallen ängel av Connelly
    Till skogs av French
    Inlåst av Klackenberg
    Jag skulle vara din hund ... av Jordahl

  • Årets projekt

    På stickorna:
    Rockefeller av West
    Enchanted mesa av West

    Färdiga:
    Falling tears-sockar
    Halsdukssjal i linSilkehalsduk
    Kofta
    Lilamelerad babykofta
    Ljusrosa halsduk
    Supertjocka vantar
    Wanda's flowers shawl
    Peace of mind-sjal
    Babyfilt
    Grå tröja
    Annis-sjal
    Babykofta
    Sherlock Holmes-grytlapp
    Twisted-sockar
    Swallowtailsjal
    Harunisjal
    Saviano-sockar
    Mössa och fuskpolo

  • Vårblommor

Frossande i gamla tidskrifter

Jag har lyckan att vara gift med en man som ofta hittar spännande böcker och tidningar. Härom dagen gav han mig en hög sticktidskrifter från 1940- och 50-talen. Idag när det ösregnar och det är mörkt både inne och ute har jag suttit i soffan och gottat mig i dessa underbara tidningar! Många mönster blir jag väldigt sugen på i sin helhet, men här finns också lite annorlunda detaljer jag skulle vilja använda.

Sticktidningar

Här fanns bland annat en ”Aftonschal” som ser jättefin ut och den ska jag testa, men antagligen gör jag den i grönt (!) bomullsgarn.

Aftonsjal

Och baby- och barnmönster fanns det hur mycket som helst. Alla barn ser så fantastiskt änglalika ut på bilderna och texterna är mycket roliga att läsa! Här är rubriktexten på högersidan: ”I solskenshumör. Lilleman leker glatt i blå stickad vardagskostym.”

Barnmönster

Och ibland är det svårt att hålla sig för skratt! Här står det i texten om bilden på högersidan: ”Lägg märke till den charmanta kragen och resårstickningen upptill vid ärmarna”. Det är väldigt svårt att titta på de detaljerna när blicken obönhörligt dras till mannen i orange trikåer som står i bakgrunden och lyften en skivstång! Eller mannen på vänstersidan som står och stretchar bakom den chica damen klädd i ”Sober, stickad elegans”. Underbart!

Sticktidningar man

6 svar

  1. Wow! Vilken guldgruva! Blir riktigt avis!

  2. Ha, ha jag kan tänka mig en viss person i den oranga utstyrseln! Vilka underbara sjalar du har stickat. Vill se dem live snarast!
    Vi hörs, hälsa och ha det gott!
    Kram
    Ellinor

  3. Vilka helt underbara sticktidningar du har fått tag i !! Jag skrattade också gott åt mannen i orange trikåer.
    Vill också passa på att tacka dig för det kanonfina garnet du skickade till mig! Helt underbart! Du träffade precis rätt!
    Jag får klura på vad det ska bli av det, kanske någon härlig sjal? Såg att du stickat några som är jättefina!
    Tack än en gång!
    Kram /Maria

  4. Åh vad jag ÄLSKAR gamla sticktidningar och -böcker! Din lyckost!

  5. Hej!
    Söker ett stickmönster på en midjekort tröja med lång ärm och rund hals. Har du något du skulle kunna delge mig. Vore mycket tacksam.

    Med vänlig hälsning, Anneli

Kommentera

