• Årets böcker

    Just nu:

    Läst klart:
    Hägring 38 av Westö
    Rörgast av Theorin
    Flicka försvunnen av Dexter
    Okänt offer av French
    Mike Larssons rymliga hjärta av Lönnaeus
    Det röda skriket av Willis Walker
    Det fördolda av Hjorth/Rosenfeldt
    Och jag läste det var... av Levengood
    Hypnotisören av Kepler
    En sannolik historia av Alvtegen
    Guds starka arm av Larsson
    Caipirinha med döden av Ernestam
    Blodläge av Theorin
    På andra sidan solen av Ernestam
    Gunnar av Hansson
    Idéernas grotta av Somoza
    Alltid hos dig av Ernestam
    När barnet lagt sig av Nyqvist
    Fallet Vincent Franke av Carlsson
    A painted house av Grisham
    Blue lightning av Cleeves
    Drömmen förde dej vilse av Jansson
    Bones to ashes av Reichs
    Trettiotre tänder av Cotterill
    ...och döda ligger ner av Willis Walker
    Boktjuven av Zusak
    61 hours av Child
    Storm över Frankrike av Nemirovsky
    Fallen ängel av Connelly
    Till skogs av French
    Inlåst av Klackenberg
    Jag skulle vara din hund ... av Jordahl

  • Årets projekt

    På stickorna:
    Rockefeller av West
    Enchanted mesa av West

    Färdiga:
    Falling tears-sockar
    Halsdukssjal i linSilkehalsduk
    Kofta
    Lilamelerad babykofta
    Ljusrosa halsduk
    Supertjocka vantar
    Wanda's flowers shawl
    Peace of mind-sjal
    Babyfilt
    Grå tröja
    Annis-sjal
    Babykofta
    Sherlock Holmes-grytlapp
    Twisted-sockar
    Swallowtailsjal
    Harunisjal
    Saviano-sockar
    Mössa och fuskpolo

  • Vårblommor

Fullt upp …

Blå gryningDen här veckan har varit helt full av texter av alla sorter – utom blogginlägg. Har saknat att surfa runt på alla andras och skriva eget. Fortfarande sitter jag med texter som måste läsas och jobbas med men efter nästa helg ska det bli ordning på allt igen. Då ska jag sticka och läsa som aldrig förr! Så ser i alla fall planen ut.

Jag har i alla fall läst ut en bok, Blue lightning (Blå gryning) av Ann Cleeves och trots att jag egentligen har ett väldigt behov av att skriva om den så går det nästan inte. Detta är den sista i en kvartett som utspelar sig på Shetlandsöarna och har en sympatisk polisman, Jimmy Perez, i huvudrollen. Han är eftertänksam, snäll och medmänsklig. I en av de första böckerna träffar han en kvinna som han blir förälskad i och deras kärlek är sedan ett av spåren genom hela bokserien. Cleeves påminner om Agathta Christie, men i modern tappning. Här finns kluriga mordgåtor som inte känns ett dugg mossiga, och i den sista boken var upplägget likt den gamla deckardrottningens Tio små negerpojkar. Jimmy Perez och hans fästmö Fran åker till hans föräldrar på Fair Isle, en isolerad ö och precis när de kommit dit ställs all trafik in på grund av vädret. Ingen kan alltså ta sig till eller från ön. Ett mord sker och Perez får rycka in och jobba, trots att han har semester. Han håller förhör med misstänkta och försöker ringa in en mördare bland fågelskådare och öbor. Det är spännande, miljön är häftig och jag tyckte om att läsa den. Men när den var slut kände jag mest för att slänga boken i väggen. Sällan har en bok upprört mig så mycket. Tyvärr kan jag inte berätta varför, utan att förstöra läsglädjen, men jag kan heller inte undgå att nämna vad jag kände eftersom det som hände påverkade min läsupplevelse så mycket. Läs gärna Ann Cleeves, jag rekommenderar henne varmt men var beredd på allt!

När det gäller stickning så har jag fortfarande inte valt fotbollsstickning. Jag vet vilket garn jag ska använda och det lutar åt en gigantisk sjal, men det är så svårt att välja bland alla fina mönster. Jag tar tacksamt emot tips på mönster till en jättesjal som använder ca 1200 m garn.

Kommentera

