• Årets böcker

    Just nu:

    Läst klart:
    Hägring 38 av Westö
    Rörgast av Theorin
    Flicka försvunnen av Dexter
    Okänt offer av French
    Mike Larssons rymliga hjärta av Lönnaeus
    Det röda skriket av Willis Walker
    Det fördolda av Hjorth/Rosenfeldt
    Och jag läste det var... av Levengood
    Hypnotisören av Kepler
    En sannolik historia av Alvtegen
    Guds starka arm av Larsson
    Caipirinha med döden av Ernestam
    Blodläge av Theorin
    På andra sidan solen av Ernestam
    Gunnar av Hansson
    Idéernas grotta av Somoza
    Alltid hos dig av Ernestam
    När barnet lagt sig av Nyqvist
    Fallet Vincent Franke av Carlsson
    A painted house av Grisham
    Blue lightning av Cleeves
    Drömmen förde dej vilse av Jansson
    Bones to ashes av Reichs
    Trettiotre tänder av Cotterill
    ...och döda ligger ner av Willis Walker
    Boktjuven av Zusak
    61 hours av Child
    Storm över Frankrike av Nemirovsky
    Fallen ängel av Connelly
    Till skogs av French
    Inlåst av Klackenberg
    Jag skulle vara din hund ... av Jordahl

  • Årets projekt

    På stickorna:
    Rockefeller av West
    Enchanted mesa av West

    Färdiga:
    Falling tears-sockar
    Halsdukssjal i linSilkehalsduk
    Kofta
    Lilamelerad babykofta
    Ljusrosa halsduk
    Supertjocka vantar
    Wanda's flowers shawl
    Peace of mind-sjal
    Babyfilt
    Grå tröja
    Annis-sjal
    Babykofta
    Sherlock Holmes-grytlapp
    Twisted-sockar
    Swallowtailsjal
    Harunisjal
    Saviano-sockar
    Mössa och fuskpolo

  • Vårblommor

Att resa hemma

Ibland tänker jag att jag läser alldeles för mycket litteratur som utspelar sig i miljöer jag är väldigt bekant med, men just nu är det inte riktigt sant. Och tänker jag tillbaka på vad jag läst så inser jag att jag faktiskt kommit jorden runt med mina böcker. Guidad av författare som läst in sig på resmålet och med spännande händelser som är precis lika bra som charterarrangörernas utflykter.

Jag har två resor inbokade i vår, dels till Öland med Theorin, dels till Stockholm med Carlsson men just nu befinner jag mig i Texas, Laos och på Shetlandsöarna. Mary Willis Walker berättar om vapenlagar och om amerikanska söderns människor, från senatorer till hemlösa, och det är spännande att vistas i så olika miljöer samtidigt. Ann Cleeves har precis fört mig till en avlägsen ö där vi just  nu verkar vara strandade på grund av en storm. Flygresan var skakig och när vi väl hade landat ställdes all trafik in. Tur att jag har med mig Perez, en trygg polis, som kan berätta hur man överlever i så speciella förhållanden. Och så har jag precis också kommit till Laos tillsammans med Colin Cotterill. Där har jag samtidigt gjort en liten tidsresa tillbaka några år och umgås nu med Siri, en rättsläkare som trots sina 76 år inte kan gå i pension eftersom det råder brist på hans kunskaper. Vi har druckit vodka ihop och han har precis börjat utreda ett fall med en död regeringstjänsteman.

Jag ser fram emot att fortsätta de här resorna och om du är sugen på att se världen så kan Åsa Nilsonne ta med dig till Etiopien, Karin Alfredsson kan visa till exempel Vietnam och Qiu Xiaolong är väldigt bra på att berätta om Kina. Ta chansen och upptäck världen. Det är billigt, bekvämt och väldigt spännande!

4 svar

  1. Vist är det härligt! Jag har läst så många Michael Connely böcker att det känns som att jag har varit i Los Angeles och Las Vegas men till sommaren ska jag dit och se allt som han har skrivit om. Inte alla mord men… 🙂

    • Jag känner honom också. Och jag vet precis hur det ser ut där han bor, i fantasin alltså ;-). När jag var där hade jag inte haft min Connelly-period. Hoppas du får en underbar resa!

  2. Visst är det ett underbart (och billigt) sätt att resa! Jag kan också se fördelen med tvärt om, även om det begränsar världen lite mer. Vad jag menar på mitt luddiga sätt är att det är roligt att läsa böcker som utspelar sig på platser som man har besökt och känner till. Detta kan givetvis vara både på gott och ont vilket hände mig nyligen (ont alltså). Jag som är en riktig deckarälskare, tvingade mig igenom en fullständigt värdelös sådan, bara för att den utspelades i Skövde. Jag fick verkligen kämpa för att ta mig igenom den, hela tiden med hoppet att den skulle bli bättre……men tyvärr.

Kommentera

