• Årets böcker

    Just nu:

    Läst klart:
    Hägring 38 av Westö
    Rörgast av Theorin
    Flicka försvunnen av Dexter
    Okänt offer av French
    Mike Larssons rymliga hjärta av Lönnaeus
    Det röda skriket av Willis Walker
    Det fördolda av Hjorth/Rosenfeldt
    Och jag läste det var... av Levengood
    Hypnotisören av Kepler
    En sannolik historia av Alvtegen
    Guds starka arm av Larsson
    Caipirinha med döden av Ernestam
    Blodläge av Theorin
    På andra sidan solen av Ernestam
    Gunnar av Hansson
    Idéernas grotta av Somoza
    Alltid hos dig av Ernestam
    När barnet lagt sig av Nyqvist
    Fallet Vincent Franke av Carlsson
    A painted house av Grisham
    Blue lightning av Cleeves
    Drömmen förde dej vilse av Jansson
    Bones to ashes av Reichs
    Trettiotre tänder av Cotterill
    ...och döda ligger ner av Willis Walker
    Boktjuven av Zusak
    61 hours av Child
    Storm över Frankrike av Nemirovsky
    Fallen ängel av Connelly
    Till skogs av French
    Inlåst av Klackenberg
    Jag skulle vara din hund ... av Jordahl

  • Årets projekt

    På stickorna:
    Rockefeller av West
    Enchanted mesa av West

    Färdiga:
    Falling tears-sockar
    Halsdukssjal i linSilkehalsduk
    Kofta
    Lilamelerad babykofta
    Ljusrosa halsduk
    Supertjocka vantar
    Wanda's flowers shawl
    Peace of mind-sjal
    Babyfilt
    Grå tröja
    Annis-sjal
    Babykofta
    Sherlock Holmes-grytlapp
    Twisted-sockar
    Swallowtailsjal
    Harunisjal
    Saviano-sockar
    Mössa och fuskpolo

  • Vårblommor

Sjalfeber och andra världskriget

Nu har jag många stickprojekt på gång, och jag vill gärna starta ännu fler … Tröjan och koftan som nästan är färdiga ligger och väntar i stickhörnan men nu vill jag sticka spetssjal. Håller på med en swallowtail i ett helt fantastiskt melerat gröngrått ullgarn från Ullcentrum. Bild kommer så fort jag stickat klart och blockat, just nu ser den mest ut som en ullklump. En väldigt vacker ullklump dock. Funderar allvarligt på att köpa några härvor och hänga som prydnad eftersom garnet är helt fantastiskt vackert!

Sjal i riskzonen

Sjal i riskzonen

Men mitt i min swallowtail läste jag hos Queen mudd att det kommit en ny Knitty. Och då blev jag kär i två sjalar till som bara måste göras! Den första är en Torreyana. Där ligger en tidigare stickad sjal risigt till och riskerar att bli uppriven, både fysiskt och känslomässigt, för att jag hellre vill använda garnet till denna fantastiska skapelse. Jag har inte ens fäst trådarna på den gamla, trots att den varit färdig i flera år, så garnet kan nog användas på bättre sätt. Allt garn är förresten rester efter en violkofta från Hedängens garn. Garnmängden till den koftan var alltså ordentligt tilltagen!

Violkofta

Violkofta

Sedan finns också den roliga Summit hos Knitty som mitt benvita ullgarn bara har legat och väntat på. Den ser helhäftig ut och inte alls lik alla de andra spetssjalarna. Tror att jag behöver ha den för att liva upp mig själv lite.

Läsningen har den senaste tiden fastnat i andra världskriget. Jag har ett blogginlägg i huvudet om Irene Némirovsky, men jag vill fila lite till på det. Hennes livsöde är fascinerande och tragiskt och överträffade dramatiken i den senaste bok av henne jag läste, Storm över Frankrike. I inledningen av boken beskrivs författarens öde och jag hade svårt att släppa tankarna på det och fokusera på bokens handling när jag läste.  Jag kan däremot definitivt tipsa om en annan bok av henne, en kortroman som heter Blodets hetta. På få sidor och med ett fantastiskt språk och persongalleri lyckas hon skapa mystik, realism och blandar dessutom upp det hela med massor med kärlek.

Ja, och så håller jag ju på att läsa Boktjuven av Markus Zusak. Det är elände och hemskheter blandat med svart humor och jag tror att jag tycker att den är väldigt bra, men måste läsa klart innan jag vet bestämt.

Ett svar

  1. Nyss kom jag på idén att riva upp en olle för att istället virka mormorsrutor. Jag misslyckades och fick slänga ollen i ett förtvivlat trassligt tillstånd som var helt bortom räddning. Men lycka till!! Du är kreativ som få!
    Jag har läst typ 100 sidor i Boktjuven och jag tycker sättet den är skriven på! Vet inte om det är språket, personporträtten eller upplägget men jag gillar den så här långt!
    Ha en bra fortsatt vecka!
    Kram
    Ellinor

Kommentera

