• Årets böcker

    Just nu:

    Läst klart:
    Hägring 38 av Westö
    Rörgast av Theorin
    Flicka försvunnen av Dexter
    Okänt offer av French
    Mike Larssons rymliga hjärta av Lönnaeus
    Det röda skriket av Willis Walker
    Det fördolda av Hjorth/Rosenfeldt
    Och jag läste det var... av Levengood
    Hypnotisören av Kepler
    En sannolik historia av Alvtegen
    Guds starka arm av Larsson
    Caipirinha med döden av Ernestam
    Blodläge av Theorin
    På andra sidan solen av Ernestam
    Gunnar av Hansson
    Idéernas grotta av Somoza
    Alltid hos dig av Ernestam
    När barnet lagt sig av Nyqvist
    Fallet Vincent Franke av Carlsson
    A painted house av Grisham
    Blue lightning av Cleeves
    Drömmen förde dej vilse av Jansson
    Bones to ashes av Reichs
    Trettiotre tänder av Cotterill
    ...och döda ligger ner av Willis Walker
    Boktjuven av Zusak
    61 hours av Child
    Storm över Frankrike av Nemirovsky
    Fallen ängel av Connelly
    Till skogs av French
    Inlåst av Klackenberg
    Jag skulle vara din hund ... av Jordahl

  • Årets projekt

    På stickorna:
    Rockefeller av West
    Enchanted mesa av West

    Färdiga:
    Falling tears-sockar
    Halsdukssjal i linSilkehalsduk
    Kofta
    Lilamelerad babykofta
    Ljusrosa halsduk
    Supertjocka vantar
    Wanda's flowers shawl
    Peace of mind-sjal
    Babyfilt
    Grå tröja
    Annis-sjal
    Babykofta
    Sherlock Holmes-grytlapp
    Twisted-sockar
    Swallowtailsjal
    Harunisjal
    Saviano-sockar
    Mössa och fuskpolo

  • Vårblommor

Otrevliga huvudpersoner

I verkliga livet stöter man på dem ibland. Människor som bara ser till sitt eget bästa, som inte tar hänsyn utan bara kräver sina (ibland högst tveksamma) rättigheter. Skyldigheter? Nej, det är ett märkligt ord, finns inte i deras vokabulär. I verkliga livet är det skönt att slippa dem. Slippa tråkiga konflikter, uppslitande samtal, irritation som tas ut på annat och andra. Men de personerna skildras också i litteraturen och visst ger de huvudvärk ibland, och visst blir man som läsare irriterad. Kanske är det ändå bra att läsa om dem och försöka förstå, eller bara bli heligt förbannad på en karaktär så att sinnet är lite svalare när man möter en liknande varelse i verkligheten.

Tove Klackenberg har skapat Svea Lundström Duval, åklagare, och i boken jag läser just nu ”Inlåst”, advokat. Hon har ett patos men också ett märkligt sätt att alltid sätta sig själv främst. Jag förstår henne inte över huvud taget. Just därför fascineras jag, samtidigt som jag många gånger har varit på väg att sluta läsa – enbart på grund av Sveas sätt att vara. Hennes något undfallne sambo verkar hon mest ha som en trygghetsgrej, hennes nyfödda dotter vill hon helst slippa, klienten är inte mycket att lyssna på eftersom hon själv vet bäst. Svea Lundström Duval stövlar på och bryr sig inte om vilka hon trampar på. Kanske känner jag medlidande med henne eftersom hon inte verkar känna stark tillit eller kärlek till någon. Sant är i alla fall att trots att jag helst vill slippa henne så har jag funderat mycket på varför hon är som hon är. Hon har trots mitt motstånd nästlat sig in i mitt psyke och det måste väl vara ett gott betyg åt författaren.

Jag inser samtidigt återigen att de där obehagliga personerna ofta får stjäla mycket av vår energi. Den kraft som borde läggas på alla de fantastiska människor vi möter, både i vardagen och i bokform. Nu får Svea klara sig själv ett tag. Jag har vänner att ta hand om i helgen.

Kommentera

